۱۳۹۲ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

کلام و توان خلاقه آن

قدرت فراهسته‌ای كلام

"قدرت نهایی كلمات هماهنگ، از انرژی هسته‌ای كه قادر است زمین را ویران كند، بیشتر است. برای استفاده از قدرت هسته‌ای، احتیاج به تخصص، احتیاط و افراد قابل اعتماد است، در قدرت فراهسته‌ای كلام نیز تو نیازمند تخصص، احتیاط و اعتمادپذیری هستی و الا ممكن است ویرانی به بار آید. با نیروی هسته‌ای می‌توانی در دسترسی به برخی از اهداف جهش كنی و راه پنجاه ساله را در نصف شب بپیمایی. انرژی هسته‌ای هست، اگر آن را مهار كنی قدرت عظیم آن در اختیار تو قرار می‌گیرد و گرنه به هدر می‌رود و شاید هرگز برای تو آشكار نشود. آزادسازی و كنترل آن فرمول‌هایی اختصاصی دارد. از آن می‌توانی برای بوجودآوردن یا ویران كردن استفاده كنی. و اینها و جز اینها درباره‌ی قدرت فراهسته‌ای كلام نیز صادق است."(معلم بزرگ علوم باطنی)





وقتی یك هسته‌ی سنگین اتم شكافته می‌شود، جرم محصولات حاصل از شكافت، از جرم هسته‌ی اولیه كمتر است. این تفاوت جرم به انرژی تبدیل می‌شود. مقدار این انرژی از رابطه‌ی معروف E=MC2  به دست می‌آید كه در آن C، سرعت نور و M جرم ذره است.
با این محاسبات، مقدار انرژی آزاد شده در شكافت برخی از هسته‌ها، فرضاً اورانیوم، به قدری زیاد است كه انرژی حاصل از شكافت یك كیلوگرم اورانیوم معادل انرژی حاصل از سوختن ده هزار تن زغال سنگ است. جالب است به رغم آنكه از فرایندهای شكافت هسته‌ای مقدار بسیار بسیار زیادی انرژی حاصل می‌شود اما هنوز انسان در كنترل و استفاده از این انرژی مشكلات و ضعف‌هایی دارد. از جمله‌ی این مشكلات پسماندها و یا زباله‌های اتمی‌است كه دارای پرتو‌های زیان‌بار و بسیار خطرناكند و در عین حال عمرهای بسیار طولانی دارند. نیمه‌ی عمر؛ یعنی زمان از بین رفتن نیمی‌از زباله‌ی برخی از این مواد، چند دقیقه و برخی از آنها 45 میلیارد سال می‌باشد! رقمی ‌كه به شدت حیرت انگیز است.
اگر روزی چنین نیرویی به دست دیوانه‌ای بیفتد، چه خواهد شد؟ بدیهی است او می‌تواند در یك لحظه‌، زندگی خود و افراد بی‌شماری را به خطر بیندازد. اگر چنین انرژی عظیمی، به نحوی حساب نشده و مهار نشده به كار گرفته شود، به شدت ویرانگر و نابود كننده خواهد بود. شاید به همین دلیل است كه متخصصانی كه بكارگیری انرژی‌های هسته‌ای را فراگرفته و بر عهده دارند از اقتدار و توان علمی ‌و مهارت‌های بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند.
باور كنیم یا نه، هر یك از ما یك راكتور فراهسته‌ای در درون خود داریم. هسته‌هایی كه در این راكتور عظیم شكافته می‌شوند چیزی نیستند جز كلام ما! یعنی در درون هریك از ما منبعی نهفته از انرژی وجود دارد كه در صورت آزاد شدن به مراتب قوی‌تر از انرژی هسته‌ای است ولی ما توجهی به آن نداشته و از آثار مثبت یا منفی آن در زندگی خود غافلیم. شاید دلیل غفلت ما این است كه در عمل، تظاهرات سازندگی یا تخریب انرژی كلام، آشكار نیست و به راحتی دیده نمی‌شود و یا به سرعت  به عینیت در نمی‌آید و نتیجتاً حاصل زندگی خود را، حاصل كلام خود نمی‌دانیم. اما چرا هر كلامی‌ دارای قدرت فرا هسته‌ای نیست؟ شاید به دلیل این كه هر كلامی، كلام هماهنگی نیست. اینك ببینیم منظور از كلام هماهنگ چیست؟ و هماهنگی به چه معناست؟
برای این كه مفهوم هماهنگی را توضیح دهیم از یك مثال استفاده می‌كنیم. همه ما درباره‌ی لیزر چیزهایی شنیده‌ایم. این نور شگفت‌انگیز شاید یكی از بارزترین نمودهای هماهنگی در جهان ما باشد. نور لیزر در اثر وقوع نوعی هم ارتعاشی در مولكول‌ها یا یون‌های برخی مواد، تحت شرایط ویژه‌ای حاصل می‌شود. در این حالت هر فوتون نور گسیل شده در ماده مزبور، با تمامی ‌مولكول‌های دیگر آن ماده، هم‌ارتعاش می‌شود. این هم‌ارتعاشی نوعی اثر تشدیدی را ایجاد می‌كند، به طوری كه پس از مواجه شدن فوتون مزبور با هریك از مولكول‌های ماده، فوتونی دیگر دقیقاً هم ارتعاش با فوتون اول به وجود می‌آید. این عمل به صورت تكثیری، بارها و بارها تكرار می‌شود تا نهایتاً میلیاردها میلیارد فوتون هم ارتعاش بوجود می‌آیند.
توان انرژی این لیزر ممكن است از توان یك لامپ صد واتی معمولی بیشتر نباشد اما با این وجود همین لیزر، حتی توانایی برش دادن فولاد را هم دارد و این در حالیست كه نه تنها صد لامپ صد واتی معمولی بلكه هزاران لامپ مشابه هم قادر به انجام چنین كاری نیستند. تنها عاملی كه چنین قدرت خارق‌العاده‌ای به لیزر می‌بخشد هم‌گامی ‌و هم‌ارتعاشی پرتوهای نوری گسیل شده از آن است. باریكه‌ی لیزر چنان قدرت نفوذی دارد كه می‌توان آن را مستقیماً تا كره‌ی ماه هم فرستاد. این قدرت، تجلی قدرت هم‌ارتعاشی در جهان است. لیزر می‌تواند الگویی برای هماهنگی در كلام ما باشد اگر ما به چنین حالت هم‌ارتعاشی با تمامی ‌كائنات برسیم، قصدهایمان از قدرت بسیار بالایی برخوردار خواهند شد. قدرتی همانند یك لیزر عظیم كیهانی. اما آیا می‌دانید ارتعاش كائنات چیست؟ و هماهنگ با چه ارتعاشی است؟ و آیا هر كسی می‌تواند این ارتعاش را دریابد و با آن هماهنگ شود و از قدرت عظیم آن هماهنگی برخوردار گردد؟ استفاده از قدرت هسته‌ای یا هر قدرت دیگری نیازمند تخصص، احتیاط و افراد قابل اعتماد است. باید دانش كافی، نحوه‌ی استفاده و مهارت‌های لازم وجود داشته باشد، باید خطرات و ریسك‌ها را بشناسد، اهل سواستفاده نباشد و وفادار، رازدار و امانت دار باشد و گرنه آن قدرت و مهارت، به هدر می‌رود یا مورد سواستفاده قرار می‌گیرد.
آزادسازی و كنترل نیروی هسته‌ای، فرمول‌های اختصاصی دارد. بدیهی است كه این رموز و فرمول‌ها در اختیار عموم قرار نمی‌گیرند مگر آن كه سه شرط بیان شده یعنی تخصص، احتیاط و قابلیت اعتماد وجود داشته باشد و گرنه بمباران هسته‌ای نظیر بمباران هیروشیما با تبعات وحشتناك آن، به كرات رخ خواهد داد. به همین دلیل رموز استفاده از قدرت عظیم كلام هم، بر همگان آشكار نیست و حتی برای بسیاری از ما، باور نكردنی است.
همه‌ی ادیان و فرهنگ‌ها به انسان آموخته‌اند كه كلام او قدرت اوست. یونانیان  مدتها بر این باور بوده‌اند كه كلام دارای قدرتی كیهانی است و انسان می‌تواند با كلام هر كاری كه می‌خواهد بكند، بنا سازد یا ویران كند. قدما می‌دانستند كلامی‌ كه بر زبان می‌آید از اقتداری شگرف برخوردار است و ترتیب معینی از كلمات، نیروهای طبیعی قدرتمندی ایجاد می‌كند كه در حیطه‌ی نامرئی سرگرم كار می‌شود و عمیقاً برجوهر مادی اثر می‌گذارد. در همه‌ی كتب آسمانی و كتاب‌های مقدس بر قدرت كلام تأكید شده تا جایی كه گفته شده: "در آغاز فقط كلمه بود، و كلمه نزد خدا بود..." و یا "زندگی و مرگ، در قدرت زبان است."(1)
اگر مهار چنین قدرت عظیمی‌ را از عهده خود خارج می‌دانیم و اگر دستیابی به همه زوایای اقتدار آن را باور نداریم لا اقل بدانیم پشت این پرده، خبری هست!
و نیروی عظیمی‌ را كه خداوند در اختیارمان قرار داده، بیهوده هدر ندهیم.

تهیه و تنظیم: شیرین زندی

پی‌ نوشت:
1- كتاب مقدس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر